A Stratégiaalkotás folyamata

A vállalati stratégia és annak elkészítése nem pusztán divatos feladat, hanem az alapja a hatékony vezetésnek és vállalati fejlődésnek. Megfelelő időben történő alkalmazása kulcsfontosságú a vállalatok sikeréhez és hosszú távú fenntarthatóságához. Hozzáteszem, ezt minden vállalkozásnak már az induláskor el kell készítenie.

Amikor stratégiáról beszélünk, jellemzően az értékesítési stratégiára gondolunk, ám ebbe a marketing stratégia is beletartozik. A vállalati stratégia viszont egy magasabb tervezet, amely magába foglalja a fejlesztéseket, a munkaerő gazdálkodást és a vállalat hatékony működéséhez szükséges egyéb terveket, lépéseket.

Az üzleti környezet változása, terjeszkedés vagy összeolvadás esetén a stratégiaalkotás segít az új irányvonal kialakításában. Ezáltal hozzájárul a sikeres változáskezeléshez és a vállalati növekedéshez. A jó stratégia olyan, ami mögé a vállalat összes dolgozója be tud állni, azonosulni tud vele és mindenki számára meghatározza a közös és az egyéni célokat egyaránt. A stratégia nem kőbe vésett. A külső körülmények változása miatt folyamatosan vizsgálni kell a megvalósulását és szükség esetén be kell avatkozni. Javasolt évente egyszer alaposan átgondolni és a szükséges módosításokat átvezetni.

A velünk együtt készített stratégia elkészítése során a következő lépések valósulnak meg:

  • A vállalkozás átvilágítása – ezzel megteremtjük az alapot, azaz ahonnan kiindulunk
  • A felmérés eredményének megbeszélése – ezzel kialakítjuk a közös nyelvet, amely az adott cégre jellemző
  • Stratégia elkészítése – meghatározzuk a célokat, lehetőségeket, körülményeket, erőforrásokat, konkrét lépéseket és a visszamérési pontokat
  • Megvalósítás – a kitűzött célokhoz vezető lépések megtétele
  • Visszamérés – annak vizsgálata, hogy minden a terv szerint megy-e, vagy módosítások szükségesek

De mikor is van szükség stratégiaalkotásra?

  • Nem jönnek az eredmények
  • Stagnál a forgalom az elmúlt 3-5 évben
  • Sok a belső probléma, stressz
  • Elégedetlen a vezető, tulajdonos
  • Nagy a fluktuáció
  • A megkérdezett munkatársak nem tudják mi a vállalat célja (csak bejárnak dolgozni)

Összességében a stratégiaalkotás olyan folyamat, amely kiemelt szerepet játszik a vállalat életében, kijelöli az utat a jelenlegi helyzettől a kívánt jövőbe. Mindezek alapján a stratégiaalkotás nem csupán egy feladat, hanem egy folyamatosan alkalmazkodó és innovatív vállalati kultúra része, amely hosszú távon segíti a vállalatokat a siker elérésében és fenntartásában.

Kapcsolódó hírek