A termelékenység szempontjából fontos, hogy az üzemen belüli anyagáramlás a legrövidebb időn belül, a legkevesebb mozgatással történjen, mindez úgy, hogy akadálymentes legyen. Meg kell szüntetni a szűk keresztmetszeteket, a kényszerű várakozásokat. Megfelelő tervezéssel csökken az átfutási idő és a gyártásközi készlet.
A legjobb módszer – amennyiben nem szoftvert alkalmazunk erre a feladatra – ha a üzemet – akár papíron – lemodellezzük. A modellnek méretarányosnak kell lennie, és minden gépet, eszközt, akár raklapot tartalmaznia kell. Az elkészült modellen a lehető legtöbb gyártási szimulációt el kell elvégezni. Ez elsőre nagyon sok munkának tűnik, de itt kell kiderülnie annak, hogy a gyártás gördülékeny lesz. Ha a rossz tervezés miatt az elrendezésen újra változtatni kell, akkor az komoly veszteséget okozhat.
Adott egy gyártóüzem, 3 csarnokkal, különböző gyártmányokkal. Az alkatrészeket lemez táblákból kell kivágni, majd azokat hajlítani, hegeszteni, összeállítani, természetesen kereskedelemben beszerzett egyéb alkotóelemek is beépítésre kerülnek. A folyamat során egyes alkatrészeket külső partnerek is megmunkálnak.
A főbb problémák:
határidő csúszások,
alkatrész hiányokból eredő leállások,
alkatrész sérülések,
lassú átfutási idők.
A tervezés a gyártás körülményeinek és a gyártási folyamatok feltérképezésével kezdődött. A feltárt információk alapján a korábban elkészített alaprajzon lemodelleztük a kiindulási helyzetet, amelyet megfelelően rögzítettünk.
A szimulációk során végig vettük az ide tartozó beszerzési, raktározási, logisztikai és gyártási folyamatot, elvégzendő feladatokat, a munkások mozgását, a rendelkezésre álló eszközöket és azok aktuális kihasználtságát is.
A többszöri szimulációk eredményeképpen meghatározásra került az új üzemi elrendezés (layout). Átrendeztük a csarnokokat, a gépek és munkaterületek helyét, külön kialakításra került a műszaki átvétel és a selejt alkatrészek helye. Az összeszerelendő alkatrészeket egy helyen, áttekinthető módon tároljuk. Ugyanezt vezettük be a szerszámok esetében is, azaz műszak végén a kijelölt helyre kell letenni azokat. Új szabályok kerültek bevezetésre, megváltoztattuk a szünetek rendjét és egy új raktár is kialakításra került.
Bevezetett változások:
Gyártási helyek megcserélése a jobb kihasználtság, a gyorsabb anyagáramlás és a jobb gyártási körülmények megvalósítása miatt
Központi alkatrészraktár létrehozása (korábban több helyen történt az alkatrészek tárolása)
Helyben csak az összeszereléshez szükséges alkatrészeket tároljuk, illetve egy előre meghatározott időtartamra, vagy gépmennyiségre elegendő kötőelemeket. Az alkatrészeket olyan sorrendben helyeztük el a tárolókban, amilyen sorrendben azok felhasználásra kerülnek.
Új gyártási helyek megvalósítása (pl.: robot-hegesztés)
Főbb eredmények:
több hely új gyártógépek üzembeállításához;
pontosabban tervezhető a gyártás;
kevesebb pénzeszköz áll a raktárkészletben;
gyorsabb az összeszerelés;
megszűnt az alkatrészhiány;
gyorsult az anyagáram és kevesebb tárolási hely szükséges;
a logisztikai feladatok gyorsabbak és pontosabbak lettek;
a selejtes anyagok azonnal a megfelelő helyükre kerülnek;