BPR

A Business Process Reengineering (BPR) a hatékonyság és a versenyképesség növelésének egyik legjobb módszere, mely a működési folyamatok újragondolásán alapul. Az elmúlt évtizedekben egyre több vállalat alkalmazza. Egy jellemző BPR projekt során a vállalatok felülvizsgálják üzleti folyamataikat, a fő értékteremtő folyamatok mellett a beszerzést, az értékesítést, a szállítást, a pénzügyeket és a HR-t is, majd a folyamatok lean módszertan alapján történő újratervezésével megszüntetik a folyamatokban keletkező veszteségeket.

Előnyei közé tartozik a hatékonyság, a versenyképesség és a minőség növelése, a költségek és az emberi hibalehetőségek csökkentése. Hatékonyabb folyamatokkal a vállalatok gyorsabban reagálnak az ügyfelek igényeire, több ügyfelet szolgálhatnak ki ugyanannyi erőforrás felhasználásával. Alkalmazása nem mindig egyszerű, a munkatársak ellenállásával is találkozhatunk. Ezért fontos, hogy a vállalatok szakértők segítségét vegyék igénybe, akik megtervezik és végrehajtják a BPR projektet. Elengedhetetlen, hogy kommunikáljuk a változásokat az érintett kollégákkal és biztosítsuk számukra a megfelelő támogatást és képzést. Az alkalmazott módszertan mindig az adott vállalat igényeire és céljaira szabott. A legfontosabb BPR elemek – a teljesség igénye nélkül – a következők:

  • Vállalati stratégia meghatározása: Első lépésként a vállalat meghatározza a stratégiai céljait és az elérésükhöz szükséges erőforrásokat, üzleti folyamatokat. Utóbbiakat a célokhoz igazítjuk, azonosítjuk a leghatékonyabb és legköltségesebb folyamatokat.
  • Jelenlegi folyamatok elemzése: A vállalat jelenlegi folyamatainak elemzése és részletes dokumentálása. A folyamatok résztvevőinek, a folyamatokon áthaladó információk és adatok, valamint a folyamatokban alkalmazott eszközök és technológiák feltérképezése. Itt azonosítjuk azokat a területeket, ahol a folyamatok javítása lehetővé teszi a hatékonyabb működést.
  • Új folyamatok tervezése, folyamatoptimalizálás: A folyamatok egyszerűsítése, a felesleges tevékenységek kiküszöbölése során meghatározzuk azokat a lépéseket is, melyek az üzleti célok eléréséhez szükségesek, továbbá azt, hogy milyen eszközökkel és technológiákkal támogassuk az új folyamatokat.
    • Technológiák alkalmazása: Ilyenek lehetnek például a folyamatok automatizálását lehetővé tevő workflow megoldások, az ERP, CRM és dokumentumkezelő rendszerek
    • Benchmarking módszertan esetén olyan vállalatok folyamatait vesszük alapul, akik a legjobbak a piacon. Az összehasonlítás lehetővé teszi, hogy megismerjük a piacvezetők üzleti folyamatait és azokat a saját folyamatainkban alkalmazhassuk.
  • Új folyamatok tesztelése: A tesztelés során azonosítjuk a folyamatokon belüli potenciális problémákat, javítjuk azokat és meggyőződünk arról, hogy az új folyamatok megfelelően működnek.
  • Új folyamatok bevezetése: Amikor az új folyamatok tesztelése sikeresen zárul, akkor azok bevezetésre kerülnek a vállalatnál. Ez általában az alkalmazottak oktatásával és a szükséges technológiai változtatásokkal jár.
  • Folyamatos monitorozás: Az új folyamatok bevezetését követően rendszeresen monitorozni kell azokat a paramétereket, melyek ismeretében mérhető a vállalati hatékonyság. Ebben a fázisban további finomhangolások lehetségesek.

Kapcsolódó hírek