GENERÁCIÓVÁLTÁS, CÉGFEJLESZTÉS – KEMABO Kft
2019
Thalassys Kft.
A Thalassys Kft. több mint 20 éves. A 2010-es évek eleje óta, egyik fő tevékenységünk a vállalkozások komplex fejlesztése, amely minden területet felölel. Egységes egészként vizsgáljuk az egyes cégek működését, a hibák, problémák okait, majd ezekre dolgozunk ki megoldásokat, sok esetben az Ügyféllel együtt. Másik fő területünk a generációváltás, amely lehetővé teszi, hogy a magyar vállalkozások családi kézben maradjanak, így megőrizve azt a jövő nemzedékeinek.
Kemabo Kft.
A több mint 30 éves cég fő szakterülete a nagyléptékű építési projektek belső tereinek megvalósítása. Olyan projektek köthetők a céghez, mint például a MÜPA, a Közszolgálati Egyetem vagy épp a Hard Rock Cafe belső terei. A céget 1990-ben alapította Manhertz Ferenc. Mára a cég neve összeforrt a tulajdonoséval. Sikerességét mutatja az eltelt évtizedekben létrehozott számos kiváló műalkotásnak is nevezhető belsőépítészeti megoldás. A cég másik erőssége az elkötelezett menedzsment és a szakértő kollégák.
Az első találkozás:
A Kemabóval a Bútorszövetség ülésén generációváltás és vállalatfejlesztés témában tartott ellőadásunk alkalmával találkoztunk. Pál-Dalos Andrea gazdasági igazgató elmondta, hogy épp abban a fázisban vannak, amikor ez a két téma aktuális náluk. Itt kezdődött az együttműködésünk. A döntő érv az volt, hogy így nem csak a generációváltásba foghatnak bele, hanem a cégfejlesztésbe is. A két feladatot így egyszerre lehet megvalósítani.
A kezdetek:
A Kemabo cégalapítójának fejében már 10 éve megszületett az elhatározás, hogy átadná a mindennapi ügyintézést, az operatív irányítást. Ebben azonban szinte mindenki szkeptikus volt a cégnél, az alapítás óta ugyanis minden az ő kezében volt, minden végső döntést Ő hagyott jóvá.
Több tanácsadó cég nekifogott, de egyik próbálkozás sem volt sikeres.
Megpróbáltak kívülről választani ügyvezetőt, de ez sem működött. Úgy érezték egy külső ember nem ismeri igazán jól a családi vállalkozást.
Az ügyvezető belső jelöltje az akkori kereskedelmi és műszaki igazgató, valamint a gazdasági igazgató voltak.
A Thalassy Kft első lépései:
Legelőször a tulajdonos szkepticizmusát kellett legyőzni. Minden egyéb munka csak ezután kezdődhetett.
Ezt követően a kollégákat kellett meggyőzni arról, hogy most valóban működhet a generációváltás. Mindenkiben volt kétely, hiszen a korábbi próbálkozások nem vezettek sikerre.
- Az első lépésben a projekt mellé állítottuk az igazgatót és a kollégákat.
- Második lépésként a stratégiát dolgoztuk ki közösen, azaz meghatároztuk a közös célt és azt, hogy ebben kinek, mi a feladata.
- Az elfogadott stratégia után meg kellett alkotni a cég új működési modelljét, valamint az ehhez szükséges szervezeti változtatásokat is végre kellett hajtani.
Hogy nézett ki mindez a gyakorlatban:
A Thalassys Kft. felmérte a kollégákat, abból a szempontból, hogy ki lehet ideális jelölt a vezetésre. Így került képbe az ügyvezető jelöltjein kívül egy harmadik személy is.
Ezután hosszú viták következtek. Több jelölttel szemben is felmerült bizalmatlanság, épp ezért volt meglepő, hogy csupán másfél hónap alatt megtörtént a sikeres generációváltás. Addigra kirajzolódott az az irány, ami végül mindenki számára jó megoldás lett. Egy három fős menedzsment, két ügyvezető és mellettük, velük szorosan együttműködve, az addigi kereskedelmi és műszaki igazgató. Egymást tökéletesen kiegészítve, azóta is működnek, növekednek.
A generációváltás azonban csak akkor sikeres, ha ezzel együtt a cég működése is optimalizálásra kerül egy közös, vállalati stratégia megalkotása mellett.
A stratégia csak elképzelés szinten létezett, ami azonban nem volt leírva és közvetítve a dolgozók felé. Szabályozott keretet kellett adni a működésüknek.
Elkészültek az új munkaköri leírások, belső szabályzatok. Módosultak a folyamatok, új marketing stratégia készült. Hatékonyabbá vált a kontrolling rendszer, a raktárakban pedig új szoftver került bevezetésre.
A generációváltás és az új irányok kijelölése után a bevételek is nőni kezdtek.
4 év múlva:
A három fős menedzsment még mindig jól működik együtt, mindenki megtalálta azt a területet, ahol a legjobban kiteljesedhet. Csiszolódtak, kicsit módosultak a feladatok és felelősségek. Az egyik ügyvezető viszi a pénzügyi, gazdasági részt, a másik a kereskedelmet. Többször szóba került, hogy csak egy ügyvezető maradjon, de végül mindig a 4 éve kitalált felállásnál maradtak.
Az alapító Manhertz Ferenc kiszállt a cégvezetésből. Az, hogy mennyire jól alakult ez, még a dolgozókat is meglepte. A nagyobb projektekről természetesen azóta is beszámolnak neki, és a nagyobb eseményeken még mindig megjelenik, hogy reprezentálja a céget, hiszen évekig ő maga jelentette a Kemabo-t. Tanácsaival, meglátásaival azóta is gyakorlatban hozzájárul a növekedéshez.
A gazdasági helyzet azóta sok kihívás elé állította a vállalatot, a covid, a háború, az infláció és az Euró árfolyam ingadozás is többször kibillenthette volna a helyéről, de azóta is stabilan működik. A korábbi alapító napi részvétele nélkül is biztos pontjai a magyar bútoriparnak.
Tapasztalatok:
A 4 éve közösen kialakított stratégia még mindig alapul szolgál a cég működésének. Néhány kisebb módosítás ugyan történt, de azóta is ezt használják. A közös munkáról azt vallják, hogy bár kívülről talán nem tűnik olyan nagy dolognak, de nem biztos, hogy valaha egyedül sikeresen meglépték volna.
Forrásinterjúk:
- Pál-Dalos Andrea ügyvezető, Kemabo Kft.
- Szabó László ügyvezető, Thalassy Kft.